Переглянь!!!
https://drive.google.com/file/d/1hCbopiy1yfWntJ8aQbfYq8Z7GZHXtNSV/view?usp=sharing
Книжка – це засіб передавання інформації. Якими були перші книжки і як передавали інформацію ще до появи книжок?
Вузликове письмо
Стародавні перси, китайці й мексиканці користувалися так званим вузликовим письмом. Для вузликового письма брали товсту мотузку й тонкі шнурки різного кольору й довжини. Шнурки прив’язували до товстої мотузки особливим способом, залежно від змісту інформації. Чим ближче до мотузки був вузол, тим важливіша була річ, про яку йшла мова. Чорний вузол означав смерть, білий – срібло або мир, жовтий – золото, зелений – хліб.
Письмо в малюнках
На зміну вузликовому
письму, яке важко було читати, прийшло письмо в малюнках. Щоб розповісти,
скажімо, про полювання, малювали диких звірів, людські фігури зі списом. Своє
значення мало татуювання: візерунки розповідали про число походів, перемог, про
силу й хоробрість людини.
Ієрогліфи
З кінця ІV
тисячоліття до нашої ери відомі ієрогліфи – образні знаки єгипетського письма.
Вони схожі на сучасні ребуси: одні значки означають ціле слово, інші – лише
склади, а якісь – букви.
Буквене письмо
Буквене письмо
виникає десь у ХV столітті до нашої ери, його винайшли фінікійці. Саме на його
основі був сформований візантійський (грецький) алфавіт. Наша азбука виникла на
основі саме візантійського (грецького) алфавіту.
І ось нарешті ми
дійшли до праобразу книжок.
Книги-плитки
В історії відомі
книги-плитки. Існували цілі бібліотеки, виготовлені з плиток. Бібліотека без
жодного листка паперу була знайдена серед руїн давнього міста ассирійців –
Ніневії (у ній було тридцять тисяч плиток). Датована ця бібліотека VІІ
століттям до нашої ери. Плити нумерували, як сторінки, і на кожній проставляли
назву.
Книги-стрічки
Відомі навіть
книги-стрічки, їх придумали єгиптяни в ІІІ тисячолітті до нашої ери. Вони
являли собою довгу стрічку (завдовжки 100 м ), на якій записували текст. Виготовляли книги-стрічки
з паперу, схожого на плетену циновку.
А з чого ж
виготовляли папір у ті часи?
Папірус
Папір
виготовляли з рослини, що називалася папірусом. Ця рослина удвічі вища за
людину, товщина стобвура її – як у людської руки. Росте папірус в Африці, на
берегах річок і боліт. Ця рослина має солодкий сік. Із її кори виготовляли
сандалії, а з волокон – тканину. Із зв'язаних стовбурів будували кораблі. Але
найбільше славився папірус як матеріал для виготовлення книжок.
Воскові книги
А ось стародавні
римляни винайшли книги з воску. Писали в таких книгах по воску стальною
паличкою. З одного кінця вона була гостра, а з іншого – заокруглена. Гострим
кінцем писали по воску, а заокругленим згладжували поверхню помилково
написаного слова.
Книги з прегаменту
Перша у світі
бібліотека була заснована в єгипетському місті Александрія. Але з часом у неї
з'явилася суперниця – бібліотека міста Пергама. Єгипетський фараон вирішив
розправитися з пергамською бібліотекою, тому за його наказом було суворо
заборонено вивозити папірус до Азії. Тоді Пергам наказав знайти заміну – і
матеріал для письма стали готувати з овечої або козлячої шкіри. Пергам надовго
стає всесвітньою майстернею пергаменту. Новий матеріал для книг виявився
набагато кращим за папірус. Його можна було різати, згинати, зшивати в книги.
Палітурки робили з двох дощок, обтягнутих шкірою. Такі книжки прикрашали
коштовним камінням, їх закривали на застібки або замки, а ще – приковували
залізними ланцюгами до стовпів.
Берестяні книги
Берестяні книги
виникли в Київській Русі в ХІ столітті, вони беруть свій початок від берестяних
грамот. Що це за книги? Їх виготовляли з бересту (берест – це дерево з
подовженим зубчатим листям), його кип’ятили, потім знімали внутрішній шар кори
й обрізали по краях. Літери на бересті видряпували гострим залізним чи кістяним
стрижнем.
“Повість минулих
літ” є складовою частиною так званого “Літопису руського”, до якого входять також
Київський літопис і Галицько-Волинський літопис.
Перекладач
“Літопису руського” Леонід Махновець так пише про цей історичний документ і
водночас художній твір: “Книгу цю писали триста літ... Події в ній починаються
з пралегендарного “сотворіння світу” і закінчуються 1292 роком, розгортаючись
на землі й на небі, на степових роздолах і на просторах морів, на всенародних
торжищах і в княжих гридницях, у монастирях і тюрмах, в імператорських палацах
і в хижах трударів. Тут дві тисячі дійових осіб, відомих на ім’я, і безліч
безіменних. Тих, що орали землю, кували залізо, зводили міста, писали книги,
проливали кров свою, боронячи вітчизну, і тих, що панували над ними, грабували,
палили, осліплювали, убивали, ненаситні на владу, землю, золото й рабів.
Книга ця –
першоджерело відомостей про тисячі й тисячі подій, історій, людей. У ній усе
важливе. Тому так пильно вивчали і вивчають її ось уже ціле тисячоліття... Про
неї написано безліч праць. І ще безліч буде написано”.
Про упорядника “Повісті минулих літ” Нестора Літописця.
Дослідники
вважають, що Нестор народився орієнтовно 1056 року, напевно, у заможній родині,
адже мав можливість здобути добру освіту. Коли юнакові виповнилося сімнадцять
років, його прийняли до Печерськогоо монастиря, який у той час був одним із
найбільших культурно-освітніх і політичних центрів Київської Русі. Цілком
імовірно, що Нестор став монахом, щоб віддатися улюбленій книжній справі. Про
місце народження, родину, дитинство і юність Нестора достеменно нічого не
відомо. Тому відомості про його життя і смерть напівлегендарні. Нестор
досконало знав грецьку мову. Ось як описує історичне джерело зовнішність
Нестора: “сивий, із бородою, на плечах клобук, у правій руці перо, а в лівій –
чотки...” Упорядник “Повісті минулих літ” був стриманим і смиренним, він
дотримувався правил життя ченців. Що це була за людина? Як вона жила? Про що
думала? Про це, як і про інше, можна тільки гадати.
Помер він на
шістдесятому році життя. Мощі Нестора упродовж століть зберігаються в печерах
Києво-Печерської лаври.
Кожен
талановитий митець – неповторна творча особистість. Учені зауважують, що особистість
найталановитішого вченого можна замінити. Якби Менделєєв не став хіміком, то
періодичний закон відкрив би хтось інший, можливо, пізніше, в іншій країні, але
неодмінно таке відкриття відбулося б. Зміст наукової істини – закону Архімеда,
теореми Піфагора, теорій Дарвіна чи Ейнштейна – не залежить від особистості
вченого. Зовсім інша картина у мистецтві. Якби Леся Українка не написала
драми-феєрії “Лісова пісня” чи Микола Вінграновський повісті “Сіроманець”, то
ці твори ніхто не написав би. Одна і та сама тема, проблема може бути порушена
різними письменниками, але результат творчості буде різним
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.