Тема. Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.
Сьогодні на уроці дивним чином мають зустрітися далеке минуле з далеким майбутнім. Ми вирушимо в ХV століття, щоб зустрітися з великим Леонардо да Вінчі та дізнатися історію створення легендарної картини «Мона Ліза», або «Джоконда». Спробуємо зробити висновок , яке значення цього мистецького витвору з історії людства, в нашому житті та яку роль відіграє ця картина у творі Рея Бредбері. Сподіваюся, що ми розкодуємо таємниче послання, яке прекрасна Джоконда несе людству.
Міркуємо! Аналізуємо!
− Яке майбутнє зобразив в оповіданні Рей Бредбері?
− Яка катастрофа стала причиною перетворення світу на таке жахіття? Поміркуйте, що було головним для людей, які в далекому минулому застосували ядерну зброю.
− Якими постають люди майбутнього? Чи можна їх назвати цивілізованими?
− Чи відіграє якусь роль мистецтво у житті цього суспільства?
− У чому, по-вашому , полягає застереження Рея Бредбері?
− Що для автора більш страшне: зруйновані міста чи серця, сповнені ненависті?
− У чому актуальність твору? Чи можемо ми спостерігати в сучасному світі дії людей, що можуть привести людство до таких страшних наслідків?
− Доведіть, що оповідання «Усмішка» належить до творів соціальної фантастики.
Відеоурок.
https://www.youtube.com/watch?v=hCnOVs5lAP4&fbclid=IwAR13M1ibQmF59LjU_bELgA9gKpocFsCN6_ATC0vAMw6TwBFtRgvZgTqas8Q
Образ Тома, його динаміка.
- Яким уперше ви побачили Тома? Чому хлопчик прийшов на майдан, хоча й мучився питанням, навіщо всі стоять?
− Схарактеризуйте світ, в якому зростав Том, чи можна сказати, що таке оточення вбиває Любов і Красу? Аргументуйте свою думку текстом.
− Як у тексті перетинаються минуле, сучасне та майбутнє? Яке місце Тома в цьому переплетенні часових пластів?
− Чому Том хвилювався , «накопичуючи слину»?
− Визначте роль влади в контексті твору.
− Чому Том завмер перед картиною? Що прокинулося в душі хлопчика?
Письмова робота.
Пошуково - дослідницька робота
Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.
- Які почуття охопили Тома при спогляданні картини? Чому тільки Том відчув силу та красу мистецтва? Про що намагався попередити хлопчика Грігсбі?
− Чому Тому здалася усмішка жінки на картині таємничо-сумною? (Здається, що Мона Ліза сумує через людей, що втратили людську подобу, здається, вона знає якусь таємницю, але розкрити її ці люди ніколи не зможуть.)
− Подивіться уважно на зображення картини Леонардо да Вінчі «Мона Ліза». Які почуття охоплюють вас? Чи згодні ви зі словами хлопчика: «Вона гарна…»?
-Яким чином картина з далекого минулого змогла відродити в душі Тома Красу та Добро? Чому після того, як Том зрозумів та відчув Красу, герой почув дозвіл на шматування картини натовпом?
− Яким чином шматування картини спричинило злам у свідомості та душі хлопчика?
- Якими постають люди під час знищення «Мони Лізи»? Чи мають ці істоти право називатися людьми? Чому Том піддався натовпу та теж схопив шматок полотна? Свою відповідь обґрунтуйте цитатами з тексту?
− Чому авторові знадобилося гірко вражати читача сучасного світу картиною пошматованої святині? ( Автор показує останню ступінь деградації людської душі та попереджає сучасну людину про небезпеку піддатися ненависті та руйнації.)
− Доведіть, що в душі Тома тривала складна боротьба добра і зла, ненависті і прагнення до прекрасного. Яким був результат цієї боротьби?
− Як ви думаєте, чому саме усмішка дісталася Томові? ( Можливо, Джоконда, споглядаючи натовп, обрала саме Тома, щоб подарувати йому свою усмішку. А ще автор цим говорить, що найбільша таємниця найвідомішої картини доби Відродження не могла залишитись нерозгаданою чи знищеною, вона несе людям надію на відродження людяності.)
− Як Тома зустріли вдома? Чи відчував хлопчик любов та турботу рідних? Чи здивувало вас ставлення рідних до хлопчика? Чому?
− Чому Том довго не розтискав кулак? Чому тільки під місячним світлом герой звільняє клаптик картини?
− Чому Том постійно повторював: «Усмішка, чарівна усмішка…» Який шлях відкрила Усмішка герою? ( У житті Тома не було ані усміхнених облич, ані Краси, ані Любові. Клаптик картини показав Тому інший світ. Світ, де люди не руйнують витвори мистецтва, де немає місця ненависті та страху, де світом керує Усмішка, а отже Любов.)
− Чи можна сказати, що Том зранку й Том вночі – це двоє різних людей? Свою відповідь аргументуйте прикладами з тексту.
− Які ще символічні образи є у творі? ( Дитина – символ майбутнього,
Усмішка Джоконди – символ Добра, Краси, які слід берегти та вміти цінувати.)
Поміркуйте, чому саме Тому дістався шматок полотна із зображенням усмішки.
(Том, як уособлення надії людства на майбутнє відродження, що має врятувати людство, збереже в своїй душі усмішку Джоконди. Усмішка Джоконди, як уособлення загадкової та життєдайної сили мистецтва, залишається вічним нагадуванням прийдешнім поколінням, що саме Добро і Краса насправді врятують світ.)
− Чому саме Джоконда із своєю загадковою чарівною усмішкою буде провідником Тому і людству до «ранку», до відродження?
( Картина Леонардо да Вінчі є символом Краси і Сили мистецтва в усьому світі. Мабуть, , жодна картина у світі не зазнала стількох нападів маніяків і вандалів, як «Джоконда»: її викрадали, заливали фарбою, намагалися пошматувати, старанно замальовували куточки вуст, щоб вбити незбагненну посмішку, підробляли, копіювали настільки вільно, що це вже й мистецьким твором не назвеш. копіювали настільки вільно, що це вже й мистецьким твором не назвеш. Це найвідоміша картина світу: що могло статися, щоб люди забули її? З іншого боку, вона – символ доби Відродження. Напевно, тому автор і обрав цей шедевр центральним образом-символом для відродження духовності, відродження цивілізації.)
− У чому суть фіналу твору? Як образ Джоконди, її усмішки, розкриває головну думку твору? Як ви розумієте слова епіграфа уроку? Як вони перегукуються з головною думкою оповідання?
( Бредбері утверджує, що краса, увічнена в шедеврах світового мистецтва, знайде свою стежку до людських сердець. Краса врятує світ. Але порятунок залежить лише від нас самих, бо майбутнє належить дітям.)
Висновок
Люди не почули заклику фантаста про дбайливе ставлення до цивілізації − і знову, і знову приходять до трагедій: появи нових хвороб, техногенних і екологічних катастроф, військових конфліктів. Це наслідки духовного зубожіння. Фантастична картина зруйнованих війною та покинутих мешканцями міст сьогодні стала реальністю і на сході України. Але ми разом з письменником сподіваємось, що «з’явиться тямовита і людина, яка підлатає цивілізацію. Людина з душею... Людина, в якої душа горнеться до гарного...».
Врешті-решт тільки така людина збереже і примножить надбання земної цивілізації. І тоді усміхатиметься не тільки «Джоконда» − усе людство. Усміхайтесь і ви. Подаруйте усмішку один одному.
1. Опрацювати матеріал підручника , с.173-176.
2. Прочитати твір, с.176- 185.
3. Виконати тестові завдання
Завдання необхідно виконати до 17 квітня 18:00
Код доступу 812360
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.