Тема. Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Особливості композиції твору.
Пригадай!
Композиція – побудова твору,
доцільне поєднання всіх його компонентів у художньо-естетичну цілісність,
зумовлену логікою зображеного.
Сюжет – низка подій, повороти та
перипетії дії, взаємовідношення персонажів, виражені через дії, що протікають у
художній реальності.
Складові частини сюжету:
експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка. Чи завжди
письменники дотримуються такої послідовності?
План-схема сюжету та композиції твору
Сюжет
|
Назви розділів
|
Ключова подія розділу
|
Зав’язка
|
„Про те, що
сталося пізніше”
|
Холодним вечором у львівському дворі троє
підлітків
пили вино. Двоє втекли, а третій потрапив до дитячої
кімнати
міліції.
|
Експозиція
|
„Чотири портрети”
„Юлько Ващук”
„Лілі Теслюк”
„Стефко Вус”
„Славко Беркута”
|
Юлько любить малювати коней, а батьки змушують
його грати на фортепіано, прагнуть „правильно”
виховати сина.
Дівчинка третій рік у колективі 7-Б класу.
Знімалася
в кіно, виступає в дитячих телепередачах, вчиться
в балетній студії
театру, навчає однокласників англійської.
У хлопчика немає мами. Його і сестричку Настку
виховує
баба Олена. Після її смерті дітей забрав до себе у Львів
батько-пияк.
У Славка хворі ноги, у 8-річному віці він 2 місяці
пролежав у лікарні. Потім
потай від батьків ходив на
ковзанку. Згодом став фехтувати.
|
Розвиток дії
|
„Двоє дітей і місто”
|
Юлько і Лілі гуляють містом Лева. Хлопець хоче
сподобатися дівчині.
Розповідає про історичне минуле, літературу,
принижуючи позаочі однокласників.
|
„Блакитні печери”
|
Славко захопився спелеологією. Разом з Лілі і кількома 8-класниками їде в
Блакитні печери. Юлько, не дотримавши обіцянки, проспав і всіх підвів.
|
|
„Максимальне навантаження”
|
Через байдужість механіка Комарина розбився літак Славкового батька.
Загинув другий пілот Євген Павлович. Хлопець розуміє причину трагедії.
|
|
„Сорока з перебитим крилом”
|
Вчитель географії Антон Дмитрович повів дітей у парк.
Юлько і Стефко
знайшли поранену сороку. Ващук „тицьнув птаху черевиком”. Беркута і Вус
віднесли сороку вчительці додому.
|
|
„Юлько вдома”
|
Підлітку у всьому догоджає мама. Його непокоїть одне питання: „Чого ти
чіпляєшся, Беркуто?”
|
|
„Стефко вдома”
|
Хлопець конфліктує з батьком. Настка докоряє братові за те, що не
вчиться. Вона хоче йти до інтернату.
|
|
„Славко вдома”
|
Мама дала гроші на масло, а хлопець купив книгу про
Африку. Він багато
читає, відвідує секцію фехтування.
|
|
„Театральна вистава”
|
7-Б прийшов подивитися на свою балерину Лілі Теслюк. У театрі не було
лише Славка, бо в нього „прикидка перед республіканськими змаганнями”.
|
|
„Скажи, хто твій учень”
|
Славко з повагою і вдячністю відгукується про свого тренера Андрія
Степановича. Він міг би відпроситися на виставу, але почуття обов’язку взяло гору.
|
|
„Після вистави”
(Очима Славка Беркути)
|
Беркута після тренування все ж таки поспішав на виставу,
але не встиг.
Хлопець хотів попросити вибачення у Лілі,
проте не зміг.
|
|
„Поки літак летить до Харкова”
|
Лілі провела Славка на літак до Харкова, де мали
відбутися змагання. Стефко захотів провідати
сороку у вчительки. Юлько
прочитав у газеті
неприємну статтю про батька.
|
|
Розвиток дії
|
„Кукулику мій гарний...”
|
Стефко відтеплів душею у Надії Григорівни.
Вчителька нагадала йому бабу Олену.
|
„Чому ти так зробив, тату?”
|
Юльку дуже соромно за батька, адже того
звинуватили в плагіаті. Підліток не хоче бути Ващуком.
У сім’ї всі вдають, що нічого
не трапилося.
|
|
„Дискусія за партою”
|
Славко на змаганнях у Харкові став четвертим,
а
міг би вибороти 1 місце. Юлько глузує, а Беркута
згадує, як він колись мріяв
сидіти за однією
партою з відмінником Ващуком.
|
|
„Битися із беззбройним”
(Розповідає Славко Беркута)
|
Славко згадав, як на тренування до нього зайшли
Юлько й Лілі. Хлопці посперечалися, стали
фехтувати. Вправніший Славко
поранив суперника
в ногу. Беркута усвідомив, що підвів тренера.
|
|
„Лілі не хоче удавати”
|
Юлькові батьки називають Славка хуліганом.
Пораненого провідують однокласники.
Лілі звинувачує у всьому Ващука: „Ти сам
перший почав”.
|
|
„Два по два – чотири”
(Погляд Славка Беркути)
|
Славко на прохання мами пішов провідати Юлька.
Виникла суперечка, хлопці знову не порозумілися.
|
|
„Тоді була п’ятниця”
|
У школу прийшов лист із дитячої кімнати міліції,
у якому йшлося, що Славко пиячив у підворітті
і був затриманий. Насправді ж
Беркута
того вечора (23 листопада) спілкувався з тренером.
Вони обговорювали
випадок із Юльком.
7-Б відмовляється йти на суд.
|
|
„Напередодні”
|
Географ Антон Дмитрович став на захист Славка,
але директор і класний керівник організовують
у закладі товариський шкільний
суд, щоб
осудити сім’ю Беркутів.
7-Б йде до дитячої кімнати міліції, Лілі
говорить
з інспектором про суд.
|
|
„Також о другій годині дня”
|
Дівчинка з 8-А принесла Марині Антонівні
запрошення
на суд її сина. Лілі теж приходила до Беркутів,
але Славка не
застала. Батько не сварив сина,
а сказав, що на це судилище піде сам і буде
захищати сім’ю. Славко з цим не погодився.
|
|
Кульмінація
|
„Суд”
|
У шкільній залі – товариський шкільний суд.
Його
аж занадто по-діловому ведуть
дев’ятикласники. Викликають
Славка, але він мовчить.
Згодом його – маму. Просить слова і стає на захист
Беркути Антон Дмитрович, його підтримує 7-Б клас.
Заходить інспектор дитячої кімнати
міліції і каже, що
вперше бачить Славка. Семикласники радіють,
лише Юлько
ховається за стільцем.
|
Зав’язка
|
„Як усе було насправді”
|
23 листопада Юлько прийшов до Стефка просити,
щоб
той відлупцював Беркуту. Хлопець відмовився,
давши адресу силуна Лопуха,
потім побіг слідом.
Втрьох вони пили вино в підворітті і чекали,
коли
повертатиметься Славко з тренування.
Та їх затримали. Лопух і Стефко Вус
втекли,
а Юлько Ващук назвався Славком Беркутою.
|
Розв’язка
|
„Кінець щасливий, немов у казці”
|
Славко, його мама й однокласники йдуть
засніженою
львівською вулицею. Настрій піднесений.
Лілі цікавиться, хто ж то назвався
Беркутою. Юлько
запитав: „А коли б то був я?” Дівчинка про все
здогадалася.
Для неї все було „не так, як у казці”.
|
Поміркуйте!
Чому письменниця не виклала події у тій послідовності, як вони відбувалися.
Які підзаголовки вона пропонує до деяких розділів?
Поміркуйте, навіщо ці підзаголовки.
Чого вчить повість Ніни Бічуї?
Які особливості мови художнього твору?
Яка тема повісті?
Аналіз твору
http://dovidka.biz.ua/shpaga-slavka-berkuti-analiz/
Тема твору: розповідь про життя підлітків, їхні міжособистісні стосунки, справжню дружбу, чесність, взаємопідтримку, відповідальність і моральний вибір у житті, про роль батьків й оточення у вихованні дітей.
Повторити вивчений матеріал. с.142-176.
Увага !!!
Обов'язково для всіх учнів!
Виконайте тестові завдання , розміщені у дз за 19.03.2020р., в зошиті. Надішліть скриншот виконаного завдання у Вайбер 0933452740 або на електрон. адресу chernetskayanatasha43@gmail.com для оцінювання.
Виконати тестові завдання за твором Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»
https://drive.google.com/file/d/1C3g0nQ5tyPeE7VLukqbCjuPYlMJLtoOV/view?usp=sharing
Прочитати твір Оксани Думанської «Школярка з передмістя»
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.